اخطارها و تذکرات نمایندگان در مورد نحوه پرداخت حقوق به جانبازان سپاه

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 190 قانون مقررات استخدامی سپاه، اخطارها و تذکرات متعددی را در مورد جزئیات این طرح مطرح کردند و برخی از آنها معتقد بودند پرداخت حقوق به جانبازان سپاه به تدریج و بر اساس اولویت درصد جانبازی تبعیض‌آمیز است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد در تذکری مستند به اصل سوم قانون اساسی اظهار کرد: جانبازان بالای 50 درصد معمولا از این امکانات استفاده می‌کنند و سایرین از این موضوع بهره‌مند نمی‌شوند؛ ضمن اینکه اگر قرار باشد این کار به مرور انجام شود تبعیض‌آمیز خواهد بود.

 

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت:‌ این موضوع به میزان منابع دولت مربوط است و به دلیل اینکه دولت منابع ندارد این حقوق را به مرور و با اولویت درصدی جانبازی پرداخت می‌کند.

 

موسوی، نماینده اهواز نیز در اخطاری مستند به بند 9 اصل 3 قانون اساسی اظهار کرد: اگر به طور عمیق نگاه کنیم ارتش چند سال است این حق را به جانبازان داده و ما داریم تبعیض ناروا اعمال می‌کنیم؛ این در حالی است که دولت باید مکلف به پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی نیز شود؛ چون این افراد نه مستمری‌بگیر هستند و نه گدا، بلکه رزمندگانی هستند که وجودشان را برای نظام گذاشته‌اند.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: ما باید قانون را به نحوی بنویسیم که اشکال قانون اساسی نداشته باشد.

 

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه نیز در تذکری مستند به ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به هیات رییسه گفت: می‌توانید کمیسیون‌ها را منحل کنید، شما تصمیم بگیرید و ما صرفا رای دهیم.

 

وی افزود: در مشروح مذاکرات باید قید شود که روال عادی با تصویب این قانون حذف نشود؛ چرا که در این صورت دولت دستش باز می‌شود تا پولی را که به ارتش می‌دهد قطع کند.

 

نماینده مردم ارومیه همچنین در بخش دیگری از تذکر خود گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را یکطرفه خواند و گفت: در این گزارش صرفا مسائل پولی آمده بود و بحث نواقص مدیریتی و اینکه دکترها میلیاردها پول در می‌آورند مطرح نشده بود.

 

علی لاریجانی رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست.

 

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان نیز در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی گفت: طریق جبران بار مالی برای پرداخت حقوق به جانبازان مشخص نیست؛ لذا پیشنهاد می‌کنم این طرح را به کمیسیون ببرید تا دولت بگوید که از کدام محل پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی را جبران می‌کند و بعد از اینکه این موضوع مشخص شد آن را به صحن بیاوریم.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را نیز وارد ندانست.

 

عباس صلاحی، نماینده تفرش نیز در اخطار قانون اساسی، تصریح کرد: مگر دریافت حقوق توسط سربازان جانباز ارتش بر اساس درصد جانبازی بوده که برای پرداخت حقوق به جانبازان سپاهی درصد تعیین کنیم؟ به نظرم این شایسته و مناسب نیست.

 

علی لاریجانی رییس مجلس گفت: این موضوع مبنا نیست بلکه تنها اولویت است و برای حل مشکل قانون اساسی آمده است؛ چرا که دولت می‌گوید منبع ندارد و وقتی به تدریج این مبلغ را پرداخت می‌کند اولویت را به جانبازان و معسرین خواهد داد.

 

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در اخطاری مستند به بند 9 اصل سوم قانون اساسی گفت: آنچه در این طرح پیش‌بینی شده در بازنشستگی وزارت دفاع ردیف دارد در حال حاضر 26 هزار و 890 نفر از بسیجیان جانباز سپاه، 300 هزار تومان و 12 هزار نفر سرباز وظیفه سپاه 150 هزار تومان حقوق می‌گیرند لذا مردم فکر نکنند به جانبازان رقم زیادی داده می‌شود.

 

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه عزیزان ارتش از قدیم بوده‌اند و قانونی برای آنها وجود داشته برای سربازان وظیفه جانباز هم رقم حقوقی مشخص کرده‌اند، اما در مورد جانبازان سپاه دولت نمی‌خواهد ردیف خاصی ایجاد کند. ما می‌گوییم رقم حداکثر 200 میلیارد تومان سرجمع را در بودجه سنواتی بیاورد.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: اصل مطلب که تبعیض است درست است و باید رفع شود و توضیح آقای کوثری هم برای این بود که قرار است چه تبعیضی رفع شود.

 

رییس مجلس گفت: اگر دولت بار مالی را می‌پذیرفت این پیشنهاد خوبی است، اما به هر حال باید بار مالی را به نحوی حل کنیم.

 

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران نیز در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی گفت: ما معتقدیم تامین مالی این موضوع قبلا صورت گرفته است. در سال 66 برای ارتش قانون تصویب شد و پرداخت به عهده ارتش گذاشته شد. در سال 73 نیز برای سپاه قانون تصویب شد و پرداخت به عهده بنیاد گذاشته شد. متولیان بنیاد هم گفتند که بابت این موضوع پول دریافت کردند از جمله آقای ظریف‌منش گفت که در یک سال 16 میلیارد برای پرداخت به سپاه دریافت کرده است پس ردیفش مشخص است.

 

علی لاریجانی، رییس مجلس گفت: اگر مقصود شما این است طرحی که آمده اشکال اصل 75 و بار مالی ندارد دولت باید این موضوع را بپذیرد، اما اگر منظورتان این است که احتیاج به قانون نداریم بحث دیگری است.

 

زاکانی اضافه کرد: من معتقدم باید متکفل پرداخت پول را مشخص کنیم. اینکه بنیاد پول را پرداخت کند در سال 70 مصوب شده و بابتش هم پول داده شده، اما بنیاد این را پرداخت نکرده و دچار تخلف شده است لذا ما نمی‌خواهیم فی‌البداهه قانونی از باب ایجاد هزینه برای دولت بنویسیم؛ لذا طرح اصلی را مصوب تلقی کنیم و اضافاتی نداشته باشیم که تبعیض مجددی برای جانبازان و خانواده شهدا ایجاد شود.

 

لاریجانی، رییس مجلس در این رابطه تاکید کرد که دولت بار مالی را نمی‌پذیرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:صلاحی,مجلس,تفرش,هدهد, | 10:34 | نویسنده : میثم اله وردی |